Wednesday, March 2, 2016

Tamna strana


Rohit Vermula, student na univerzitetu u Hajderabadu gde je radio na doktorskoj disertaciji, se prošle nedelje ubio.  Rohit je bio pripadnik Dalit kaste.  Svi informativni mediji u Indiji su preneli da je on izvršio samoubistvo zbog višegodišnje diskriminacije i maltretiranja.  Više nije mogao da izdrži.  
Dalit znači potlačen.  To je politički prihvatljivo ime za grupaciju koju Varna sistem kasti kategoriše kao nedodirljive - Harijans.  Oni su bili i ostali van tradicionalnog sistema kasti.  Po Varni, što inače znači boja, postoje 4 kaste – Brahmins – to su sveštenici ili najviša kasta, zatim Kshatriyas – vladari, adminstrativci i ratnici, Vaisyas – trgovci, zanatlije, i Sudras – radnici.  Jati, što znači rodjenje, je drugi sistem koji ima na stotine kasti.  Procenjuje se da u Indiji danas postoji više od 2,000 kasti.
Bez obzira na veoma progresivno zakonodavstvo i razne adminstrativne mere koje navodno omogućavaju formalnu ravnopravnost bez obzira na rodjenje i pripadnost bilo kojoj socijalnoj ili etničkoj grupaciji, sistem kasti u Indiji i dan danas predstavlja veliki problem.  Incidenti u zabačenim seoskim sredinama  ove ogromne zemlje verovatno i ne predstavljaju neko veliko iznenadjenje, ali maltretiranje i samoubistvo budućeg doktoranta u univerzitetskoj sredini modernog Hajderabada, svakako je znak za uzbunu. 

 
To potvrđuje i zvanična statistika.  Broj kriminalnih dela protiv Dalit grupacije raste iz godine u godinu.  2012-e ih je bilo 33,655, u 2013-oj 39,408, a u 2014-oj 47,064.  Novine su pune izveštaja o stravičnim zločinima koje su pripadnici viših kasti izvršili nad Dalit-ima.  Novembra prošle godine 15 učenika srednje državne skole u Maduraiu su odsekli šake dečaku koji je u školu došao sa satom na ruci.  On je bio Dalit…    
Indija s druge strane ima toliko primera o uključenosti nedodirljivih u sve sfere života, u javnom i privatnom sektoru.  Ustav moderne Indije pre 67 godina je pisao Dalit.  14% biznisa u Indiji je u vlasništvu ljudi koji su van tradicionalnog sistema (povlašćenih) kasti. Gandi je bio jedan od glavnih boraca za ukidanje tog nedodirljivog statusa za potlačene.   On je čak osnovao fond za njih i prilikom putovanja po Indiji na svakoj stanici je skupljao pare.  Vrlo jednostavno, pružio bi ruku kroz prozor vagona i ljudi bi davali.  Gandi je pripadao kasti trgovaca.  Zanimljivo je da najstariji indijski tekstovi, uključujući i Bhagwad Gita, i ne pominju diskriminaciju na osnovu rodjenja ili boje.  Ramayana i Mahabharata su navodno ispisivali pripadnici nižih kasti.  
U svim mojim razgovorima ovde sa učenim ljudima nisam dobio jasan odgovor na gomilu mojih pitanja o tome kako rešiti ovaj problem.  Svi kažu kako je to veoma komplikovana situacija koja traje vekovima.  55% Indijaca smatra da kaste predstavljaju prepreku socijalnoj harmoniji zemlje.  Više od četvrtine ukupne populacije, odnosno skoro 300 miliona Indijaca, pripada Dalit i sličnim potlačenim grupacijama.  Kasta inače nije indijska reč.  To je portugalska reč koja znači rasa.  
Ja sam, što se vidi po mojim blogovima, fasciniran lepotom, istorijom, kulturom i snagom ove zemlje.  Medjutim, Indija ima i tu zastrašujuću tamnu stranu za koju koliko ja shvatam nema rešenja.  To je izgleda realnost koju ni zakoni a ni velika dela indijskih lidera ne mogu da promene.   Loša karma koja traje.     

No comments:

Post a Comment