Rohit Vermula, student na univerzitetu u
Hajderabadu gde je radio na doktorskoj disertaciji, se prošle nedelje ubio. Rohit je bio pripadnik Dalit kaste. Svi informativni mediji u Indiji su preneli
da je on izvršio samoubistvo zbog višegodišnje diskriminacije i maltretiranja. Više nije mogao da izdrži.
Dalit znači potlačen. To je politički prihvatljivo ime za
grupaciju koju Varna sistem kasti kategoriše kao nedodirljive - Harijans. Oni su bili i ostali van tradicionalnog sistema
kasti. Po Varni, što inače znači boja,
postoje 4 kaste – Brahmins – to su sveštenici ili najviša kasta, zatim
Kshatriyas – vladari, adminstrativci i ratnici, Vaisyas – trgovci, zanatlije, i
Sudras – radnici. Jati, što znači rodjenje,
je drugi sistem koji ima na stotine kasti.
Procenjuje se da u Indiji danas postoji više od 2,000 kasti.
Bez obzira na veoma progresivno
zakonodavstvo i razne adminstrativne mere koje navodno omogućavaju formalnu
ravnopravnost bez obzira na rodjenje i pripadnost bilo kojoj socijalnoj ili
etničkoj grupaciji, sistem kasti u Indiji i dan danas predstavlja veliki problem. Incidenti u zabačenim seoskim sredinama ove ogromne zemlje verovatno i ne
predstavljaju neko veliko iznenadjenje, ali maltretiranje i samoubistvo budućeg
doktoranta u univerzitetskoj sredini modernog Hajderabada, svakako je znak za
uzbunu.
To potvrđuje i zvanična statistika. Broj kriminalnih dela protiv Dalit grupacije
raste iz godine u godinu. 2012-e ih je
bilo 33,655, u 2013-oj 39,408, a u 2014-oj 47,064. Novine su pune izveštaja o stravičnim
zločinima koje su pripadnici viših kasti izvršili nad Dalit-ima. Novembra prošle godine 15 učenika srednje
državne skole u Maduraiu su odsekli šake dečaku koji je u školu došao sa satom
na ruci. On je bio Dalit…
Indija s druge strane ima toliko primera o
uključenosti nedodirljivih u sve sfere života, u javnom i privatnom
sektoru. Ustav moderne Indije pre 67
godina je pisao Dalit. 14% biznisa u
Indiji je u vlasništvu ljudi koji su van tradicionalnog sistema (povlašćenih)
kasti. Gandi je bio jedan od glavnih
boraca za ukidanje tog nedodirljivog statusa za potlačene. On je čak osnovao fond za njih i prilikom
putovanja po Indiji na svakoj stanici je skupljao pare. Vrlo jednostavno, pružio bi ruku kroz prozor
vagona i ljudi bi davali. Gandi je pripadao
kasti trgovaca. Zanimljivo je da
najstariji indijski tekstovi, uključujući i Bhagwad Gita, i ne pominju
diskriminaciju na osnovu rodjenja ili boje.
Ramayana i Mahabharata su navodno ispisivali pripadnici nižih kasti.
U svim mojim razgovorima ovde sa učenim
ljudima nisam dobio jasan odgovor na gomilu mojih pitanja o tome kako rešiti
ovaj problem. Svi kažu kako je to veoma
komplikovana situacija koja traje vekovima. 55% Indijaca smatra da kaste predstavljaju
prepreku socijalnoj harmoniji zemlje. Više
od četvrtine ukupne populacije, odnosno skoro 300 miliona Indijaca, pripada
Dalit i sličnim potlačenim grupacijama. Kasta
inače nije indijska reč. To je portugalska
reč koja znači rasa.
Ja sam, što se vidi po mojim blogovima,
fasciniran lepotom, istorijom, kulturom i snagom ove zemlje. Medjutim, Indija ima i tu zastrašujuću tamnu
stranu za koju koliko ja shvatam nema rešenja.
To je izgleda realnost koju ni zakoni a ni velika dela indijskih lidera
ne mogu da promene. Loša karma koja
traje.
No comments:
Post a Comment